24 Mayıs 2016 Salı

40) DEVLET - PLATON

felsefe kitap yorumu

Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Çeviri: Sabahattin Eyüboğlu – M. Ali Cimcoz
368 sayfa

Devlet’i çok uzun zamandır okuduğumu kabul ediyorum. :D Amacım sadece sindire sindire okumaktı desem? Olmaz mı? :D

Devlete mart ayında vizelerim bittiğinde başlamıştım. Sonra araya hep başka kitaplar girdi ve az az okuyarak –pekiştirdim aslında- mayıs ayında bitirdim. Fotoğrafı da yarıyıl tatilinde çekmiş olmalıyım.

Platon kitapta akıl ustası Sokrates’in bir grup düşünürle olan konuşmasını aktarıyor. Amaç ‘doğru’yu bulmak… Doğru devleti bulup oradan doğru insana ulaşabilmek… Yani kitap diyalog halinde yazılmış.

Devlet, ideal olanı, kökenleri sorgulatıyor. Sokrates’in her sorusunda kendi fikrinizi de düşündüğünüz için çok hızlı gitmiyor.

Yavaş okumamda diğer bir etken Sokrates’le fikirlerimizin uyuşmamasıydı. (Örneğin: “Ne var ki, kadın hiçbir işte erkek kadar olamaz.”) Sokrates bilginin içten geldiğini savunan, yeni bir şey öğretmeden konuşarak ortaya çıkaran bir filozof olmalıydı. Okuduktan sonra oluşan düşünceme göre çürütme yöntemini uyguluyor ama konuştuğu kişiyi alttan alta yönlendiriyor.

Siyaset hocam tavsiye ederken “Sokrates’in görüşlerine katılmayabilirsiniz ama hepinizin okuması gereken bir eser.” demişti. Yine öngörüsünü konuşturmuş. :D Sizin için doğru devlet nasıl olur kafanızda netleşiyor.

Kitaba ütopya olarak bakarsak, Thomas More’un Utopia’sıyla karşılaşsalar, Utopia’yı seçerim.

**

“Değerli insan kendine yeter, tek başına yaşamanın tadına varabilir. Herkesten daha az arar başkalarını.”

“Yalan, devlet gemisini batıracak bir fırtınadır.”

“Kendini hep hasta bilenin, gerçekten de bedeninde ağrılar hiç eksik olmaz.”

“Bir devlette başa geçenler, başa geçmeyi en az isteyenler oldu mu, dirliğin de düzenin de en iyisi olarak var demektir. Baştakilerin böyle olmadığı yerdeyse, tam tersine, ne dirlik vardır ne de düzen.”


“Bir devlette zenginlik ve zenginler baş tacı olunca, doğruluğun ve doğru insanların şerefi azalır.”


14 yorum:

  1. Bir gün oku artık şunu diye hocalar kafama atacak bu kitabı valla korkuyorum :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Naz O,
      Ah şu hocalaaaar :D Hazır olduğunda oku bence :D

      Sil
  2. neyi merak ettim biliyor musun ? o kitabı korumasız karların arasına nasıl koydun?

    YanıtlaSil
  3. Bazı kitapların hakkını vererek okumak lazım, inceleme için teşekkürler. Eser listemde,ölmeden okumam gerekenler arasında...

    Sevgiler <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umutlu Ev Kadını,
      Ölmeden önce okunması gerekenler listesi ne güzelmiş :))

      Sil
  4. Okumam gerektiğini düşündüğüm eserlerin başını çeken kitaplardan Devlet. Ama henüz yakın gelecek için planladığım okuma listemde yok :D Senin gibi yavaş okumaktan korkuyorum çünkü öyle olunca ben devam edemiyorum kopuyorum direkt kitaptan. Neyse, Sokrat'ın o düşüncesine çok şaşırdım ya :/ Freud'dan sonra bir de Sokrates'in bu tip bir görüşte olması üzdü doğrusu.. Bu arada bir şey sorucam, kitabı kara mı sapladın ilk resimde? o.O Kapak ıslanmadı mı o.O

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde Türker,
      Belki sen sıkılmazsın Gözde, çünkü benim derslerim de Devlet'le benzer doğrultuda gittiği için bazen ders çalışmak gibi geliyordu. Freud'u biliyordum, lisede eğitim psikolojisinde işlediğimizde şok olmuştum. :/
      Islanmadı, sapasağlam :D Benim içinde kapaklar çok önemlidir, bu yüzden kar türlerini iyi bilmek gerekiyor :D

      Sil
  5. Kitabı 2 yıl yıl kadar önce aldım ama bir türlü okuma fırsatım olmadı. Tekrar hatırlatmış oldunuz.

    YanıtlaSil
  6. Kitap bittiği için bir geçmiş olsun diyeyim. Eğer siyasat dersi aldıysan bu kitabı zaten okuman iyi olmuş. Selamlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çay Molası,
      Geçmiş olsuna çok ihtiyacım vardı :)) Teşekkür ederiim :))

      Sil
  7. Alıntıları çok beğendim. Ütopya'yı da merak ediyorum aslında. Önce onu okuyayım bari. Teşekkürler canım bu güzel paylaşım için. Karlı resimlere de hayran kaldım, sıcakta iyi geldi ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emine Bektaşi,
      Karı ben de çok özledim :)) Ütopya benim için daha güzeldi, umarım seversin sen de :))

      Sil